TIEDOTE Julkaisuvapaa 30.8.2017 | Valtakunnalliset maaseutumatkailupäivät Asikkalassa 20.-22.3.2018

Tapahtuma alkaa: 20.03.2018
Tapahtuma päättyy: 22.03.2018

Lahti Region – Tiedotus <tiedotus@lahtiregion.fi>

Valtakunnalliset maaseutumatkailupäivät Asikkalassa 20.-22.3.2018

Valtakunnallinen maaseutumatkailuyrittäjien ja -kehittäjien seminaari järjestetään 20.-22.3.2018 Asikkalassa. Tapahtumaan odotetaan yli 150 vierasta. Päivien tavoitteena on kehittää maaseutumatkailua, luoda verkostoja ja jakaa hyviä käytäntöjä. Vuoden 2018 teemaksi on nostettu ”Uudet tuulet ja uudistuminen”. Tapahtuma saatiin houkuteltua Päijät-Hämeeseen nyt ensimmäistä kertaa. Lahden seutu – Lahti Region Oy koordinoi tapahtuman rakentumista yhteistyössä seudun matkailutoimijoiden kanssa.

Maaseutumatkailu kasvussa

Maaseutumatkailupäivien kohderyhmänä ovat matkailuorganisaatiot, seudulliset kehitysyhtiöt, matkailualan oppilaitokset ja maaseutumatkailun kehittäjäorganisaatiot sekä maaseutumatkailuyrittäjät eri puolelta Suomea. Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on valtakunnallinen maaseutumatkailuyrittäjien yhteinen yhdistys, joka järjestää tapahtuman vuosittain alueellisten organisaatioiden sekä valtakunnallisten yhteistyökumppaneidensa kanssa.

– Matkailu maaseudulle saa entistä enemmän painoarvoa Suomeen suuntautuvan sekä kotimaan matkailun kasvussa. Vuosittainen, järjestyksessään jo 44. kohtaamispaikka maaseutumatkailupäivillä antaa eri puolilta Suomea tuleville yrittäjille ja kehittäjille upean tilaisuuden löytää uusia ideoita ja kontakteja sekä saada ajankohtaistietoa matkailun trendeistä, kertoo asiantuntija Kimmo Aalto Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:stä.

Asikkalassa ymmärretään matkailun mahdollisuudet

Asikkala on yksi Suomen 63 kunnasta, joissa mökki- ja vapaa-ajan asunnot ylittävät vakinaisten asuntojen määrän Tilastokeskuksen (2016) mukaan.

– Asikkala on matkailun ympärille kietoutunut kunta. Vapaa-ajan asukkaiden ja matkailijoiden määrä on merkittävä alueella ja alueen matkailuyrittäjyys on kunnan elinvoiman kannalta olennaista, korostaa Asikkalan uusi kunnanjohtaja Rinna Ikola-Norrbacka.

Asikkalassa vesistöjen äärellä on upeat puitteet maaseutu- ja luontomatkailuun. Kunnassa iloitaan, että seminaari järjestetään Asikkalassa ja tutustumiskohteina sekä seminaarien pitopaikkoina ovat alueen vetovoimaiset matkailuyritykset.

– Toivotamme Valtakunnalliset maaseutumatkailupäivät lämpimästi tervetulleiksi Asikkalaan. Lupaamme pitää seminaarivieraistamme hyvän huolen ja uskomme, että positiivinen kuntakuva Asikkalasta jää vieraiden mieliin pitkäksi aikaa, lausuu kunnanjohtaja Ikola-Norrbacka.

Lisätietoja:

Raija Forsman, toimitusjohtaja, Lahti Region Oy

raija.forsman@lahtiregion.fi

Kimmo Aalto, asiantuntija, palveluyrittäjyys ja maaseutumatkailu,

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry, Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

kimmo.aalto@mtk.fi

Takaisin edelliselle sivulle